fbpx
De route van Daniëlle: rondreis door Slovenië, Kroatië en Oostenrijk met kinderen.
Reizen met kinderen, reisblog voor gezinnen
24920
post-template-default,single,single-post,postid-24920,single-format-standard,theme-bridge,bridge-core-2.1.1,cookies-not-set,qode-quick-links-1.0,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,columns-4,qode-theme-ver-22.0,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive,elementor-default

Wij vragen gezinnen die een bijzondere rondreis maakten, om hun route met ons te delen. Zo inspireren we andere reislustige families bij het plannen van hun (verre) reis. Deze keert vertelt Daniëlle over de rondreis die zij maakte door Slovenië, Kroatië en Oostenrijk met kinderen.

Even voorstellen!

Het gezin: Pieter (33), Daniëlle (34), Noa (4) en Anna (2)
Vakantie landen: Slovenië, Kroatië en Oostenrijk
Reisperiode: twee weken in augustus

Wij zijn Pieter en Daniëlle en met onze twee meiden reizen we graag ver weg of dichtbij, met auto of vliegtuig. We zoeken de mooiste plekjes op om heerlijk met ons gezin te genieten van de natuur, cultuur en alles wat een land te bieden heeft. We zijn in het dagelijks leven vrij druk met werken dus trekken we er graag een aantal keren per jaar op uit. Zo ook nu, we wilde deze keer graag met de auto rond gaan trekken door Slovenië, Kroatië en Oostenrijk en hadden van te voren de accommodaties geboekt wegens de drukte in de zomervakantie.

De route door Slovenië, Kroatië en Oostenrijk

Stop 1: Meer van Bohinj, Slovenië – 3 nachten

Het wordt een lange rit met de auto voor we bij onze eerste stop aan zullen komen in Slovenië. We vertrokken ’s nachts om 00.00 en gelukkig liep de reis voorspoedig. Met een aantal stops onderweg om de 3 a 4 uur was het goed te doen. De kinderen sliepen telkens een paar uur en waren met wat speelgoed, spelletjes en af en toe een film lekker zoet op de achterbank. Ik had van te voren gekeken of er op de route naar Slovenië nog een restaurant aan de snelweg zat met een speeltuin en die had ik in Oostenrijk gevonden, voordat we de grens over gingen naar Slovenië. Na 1200 kilometer zijn we in de loop van de middag aangekomen bij onze eerste bestemming.

Onze eerste stop was Cottage Gilbert vlak bij het meer van Bohinj. Een heerlijk appartement op enkele kilometers van het meer. Wat een prachtige omgeving! Het meer van Bohinj is zeker zo mooi als het veel bekendere meer van Bled. En een voordeel is dat het meer van Bohinj minder toeristisch. Wij verbleven hier drie nachten en hebben deze dagen heerlijk rondgekeken en gewandeld. De meiden vonden het vooral leuk om in het meer steentjes te gooien en lekker te zwemmen.

De accommodatie waar we in verbleven was klein maar voor deze dagen een prima plek en schoon. We konden ’s ochtends heerlijk buiten ontbijten. Kortom een fijne start van de reis om tot rust te komen en een mooie uitvalshoek om een deel van Slovenië te ontdekken.

Ik geef deze accommodatie een 7/10

Boek hier Cottage Gilbert

Zien en doen bij het meer van Bohinj met kinderen

Kabelbaan bij Vogel, wanneer je met de kabelbaan naar boven gaat kan je boven een wandeling maken en aan de kinderen is ook gedacht. Er zijn verschillende speeltoestellen en vergeet niet te genieten van het schitterende uitzicht over het meer van Bohinj. Wij zijn vervolgens met nog een kabelbaan omhoog gegaan en hebben toen een wandeling naar beneden gelopen. De kinderen zaten toen in de draagzak.

Het meer van Bohinj is voor kinderen erg leuk. Je kunt er zo inlopen en lekker even zwemmen en met stenen spelen. Dit in tegenstelling tot het meer van Bled waar nauwelijks gezwommen kan worden.

De Vintgar kloof nabij het meer van Bled is zeker de moeite waard. Je kunt zo de kloof in lopen. Deze wandeling is ook geschikt voor kinderen. Wel is het zo dat het soms druk kan zijn en erg smal op sommige plekken waardoor je even moet wachten.

Een wandeling langs het meer van Bled moet je ook zeker gedaan hebben. Wij hebben onze auto iets ervan af gezet en zijn toen langs het meer gaan lopen. Aan het meer hebben we  een ijsje gegeten.

Stop 2: Grabovac, Kroatië – 2 nachten

Na drie dagen zijn we vroeg in de ochtend doorgereden naar Kroatië via de stad Ljubljana. Hier maken we een korte stop om iets van de stad mee te krijgen. Absoluut de moeite waard. We drinken koffie aan de rivier, kopen fruit op de lokale markt en eten een ijsje bij een van de ijssalons. Daarna was het tijd om door te rijden naar onze tweed stop.

Onze volgende stop is het Plitvice Holiday resort in Grabovac. Op dit resort zijn er heel veel verschillende accommodaties te huur. Wij sliepen in een stacaravan naast het zwembad. Dat was ideaal. En nodigde gelijk uit voor een heerlijke zwempartij. Het resort heeft alles wat je maar wil hebben en dat op slechts 8 kilometer van de Plitvice meren.

Ik geef deze accommodatie een 8/10

Boek hier het Plitvice Holiday resort

Bezoek aan Plitvice Nationaal Park

De volgende dag waren we om 8 uur al in het Plitvice nationaal park. Heerlijk rustig nog, omdat de bussen met toeristen pas tussen 10 en 11 uur ’s ochtends aankomen.

Wij hebben  langs de blauwe meren en vele watervallen gewandeld en wat was het mooi! Zelfs de meiden vonden het indrukwekkend. We hebben ook een boottocht gemaakt over de meren. Die brengt je naar de andere kant van het park. Hier hebben we geluncht en konden de meiden even spelen. Daarna hebben we het treintje van het park genomen terug naar de auto.

Stop 3: Vodice, Kroatië – 7 nachten

Na zo’n 4 uur rijden zijn we aangekomen aan de kust van Kroatië. We hebben een appartement geboekt bij Matilde Beach Resort voor een week. Dit ligt in het mooie havenplaatsje Vodice. Het resort heeft een goed restaurant met uitzicht over de boulevard, een speeltuin en zwembad met kinderbad. Vanaf het resort loop je zo de boulevard op en loop je langs de haven naar het oude gedeelde van Vodice. Hier kan je lekker slenteren langs winkeltjes en restaurantjes. Of loop naar zee voor een verfrissende duik. Een mooie uitvalsbasis om een deel van Dalmatië te ontdekken.

Ik geef deze accommodatie een 9/10

Boek hier het Matilde Beach Resort

Zien en doen vanuit Vodice met kinderen

Vanuit Vodice is een mooie route te rijden langs de kust naar Primosten. Dit is een sfeervol schiereilandje aan de Dalmatische kust en zeker een bezoek waard als je er in de buurt ben. Wij hebben hier heerlijk rond gelopen, wat gedronken en vooral boten bewonderd die er aangemeerd lagen.

Het nationale park Krka met zijn watervallen is natuurlijk een must. Hier kan je tussen allerlei meren en watervallen lopen en zelfs zwemmen. Met de kinderen hebben wij alleen gewandeld en niet gezwommen. Ook was het park op het moment dat wij het bezochten erg druk.

De steden Trogir, Split en Sibenik zijn ook zeker de moeite waard. Trogir is een mooi oud stadje en heeft in het midden een oud plein met allerlei winkeltjes en restaurantjes. De andere steden hebben wij nu niet bezocht maar van vorige reizen weten we wel dat ze een bezoek waard zijn.

Stop 4: Bad Kleinkirchheim, Oostenrijk – 3 nachten

Na een lange rit, met hier en daar de benen even strekken, zijn we met de auto aangekomen in Oostenrijk. Weer terug in de bergen. Dat blijft bij ons altijd trekken. We zijn voor het eerst in Karinthië en slapen bij Nockberge Lodge in het dorp Bad Kleinkirchheim. We worden  enthousiast ontvangen door het Nederlandse stel die dit appartementencomplex helemaal gerenoveerd heeft. Wauw wat mooi! Alles was nieuw en het voelde als thuiskomen. We hadden de hele bovenverdieping tot onze beschikking en keken zo uit op de bergen. Er is een grote speelweide met trampoline. Dit was vanaf de eerste seconde genieten met een grote G!

De dag van aankomst was ook onze oudste dochter jarig. We hadden een taart besteld bij een plaatselijke bakker en cadeautjes meegenomen vanuit huis. Wat een feest!

Ik geef deze accommodatie een 9/10

Boek hier Nockberge Lodge

Tips voor Bad Kleinkirchheim met kinderen

Ga de berg op met de lift Kaiserburgbahn, wat op een paar kilometer afstand ligt van onze Lodge. Wij zijn hier een willekeurig rondje gaan lopen. Na een mooie tocht door de bergen en langs berggeiten zijn we uitgekomen bij het middelstation van de bahn. Hier was een fijn restaurant met speeltuin.

Rodelen – Niets zo leuk als de baan af zoeven. Kleine kinderen mogen onder begeleiding van een volwassene mee. Onze jongste dochter bleek helaas te jong.

Conclusie: Hoe is de rondreis door Slovenië, Kroatië en Oostenrijk bevallen?

Wij hebben ontzettend van deze reis genoten. We wilden graag naar Kroatië met de auto, maar vonden het te ver rijden om in 1 keer te doen. Ook wilde we niet heel de vakantie op één plek verblijven. Zowel Slovenië als Kroatië en Oostenrijk vinden wij fantastische landen om heen te gaan op vakantie. Alle landen zijn goed begaanbaar en zeer geschikt voor kinderen. Ook zijn de landen erg veelzijdig. Zowel natuur als cultuur. En er is veel te beleven, van steden tot nationale parken om vervolgens heerlijk te gaan zwemmen in de zee of meren. Doordat het hoogseizoen was hebben wij alle accommodaties vooraf geboekt. Dit is ons zeker niet slecht bevallen. Wij gaan niet snel terug naar een land maar deze landen zijn voor ons zeker nog meer bezoeken waard!