fbpx
De route van Lianne: rondreis Zweden met een camper
Reizen met kinderen, reisblog voor gezinnen
24851
post-template-default,single,single-post,postid-24851,single-format-standard,theme-bridge,bridge-core-2.1.1,cookies-not-set,qode-quick-links-1.0,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,columns-4,qode-theme-ver-22.0,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive,elementor-default

De route van Lianne: rondreis Zweden met een camper

Wij vragen gezinnen die een bijzondere rondreis maakten, om hun route met ons te delen. Zo inspireren we andere reislustige families bij het plannen van hun (verre) reis. Lianne maakte met man en twee kinderen een rondreis met een huurcamper door Zweden in het najaar.

Even voorstellen

Het gezin: Tim (33), Lianne (31), Zoey (5) en Feline (2)
Vakantieland: Zweden
Duur van de reis: 11 dagen in september

Wij zijn een jong gezin van vier, met twee gezellige meiden. Ikzelf ben heel reislustig en mijn man gaat daar gelukkig in mee. We hebben veel gezien van de wereld voordat wij ouders werden (van backpacken door China tot trouwen op het strand in Bali) en dat wil ik graag ook met de meiden erbij voortzetten. Ik vind reizen naar nieuwe bestemmingen belangrijk. Je leert er zoveel van. Van zowel natuur als cultuur.

Deze reis naar Zweden was een beetje op de gok. Ik hou van Zweden, heb daar een half jaar gestudeerd en gewoond en voel mij daar thuis, en ik hou van avontuur. Omdat we wel zouden reizen met twee jonge kinderen (toen 3 jaar en 9 maanden oud) zochten we ook een comfortabele manier van reizen. Het leek de ideale combinatie: Zweden met de camper. En dat bleek gelukkig ook echt zo te zijn.

De route door Zweden met camper uitgeschreven!

Startlocatie: Stockholm

We vertrekken vanaf Schiphol met het vliegtuig naar Stockholm. In nog geen vijf kwartier zijn we alweer geland. Met een peuter en een baby vliegen vond ik best spannend, maar deze vlucht ging echt prima! We hadden de vlucht gepland tijdens het ochtendslaapje van de jongste, dus die lag lekker te pitten. En Zoey, de oudste, vond het maar wat leuk en spannend allemaal en keek haar ogen uit!

Eenmaal aangekomen in Stockholm werden wij opgehaald door Touring Cars en naar de ophaallocatie van de camper gebracht. De briefing die je daar krijgt als je voor het eerst een camper huurt is heel uitgebreid (lang, zeker met twee kids), maar wel nodig. Super vriendelijke mensen en je kan alles vragen wat je nog wilt weten.

Eind van de middag rijden we weg, op naar de eerste locatie!

Stop 1 Uppsala – 2 nachten

De enige camperplek die ik van tevoren al had geboekt, zodat we de eerste nacht in ieder geval onder de pannen zouden zijn: Fyrishov Stugby och Camping in Uppsala. Deze camping heb ik gekozen, omdat deze redelijk dichtbij het startpunt ligt (zo’n half uur rijden) en er een zwemparadijs voor kinderen is. Zoey heeft de eerste dag veel moeten luisteren en zitten en heeft weinig kunnen doen, dus dit was heerlijk voor d’r!

Meteen een dagje rust ook, want we verbleven hier ook de tweede nacht. Het was een keurige camping met uitstekende faciliteiten. Met een speeltuintje voor de kinderen en natuurlijk het tropische zwembad geef ik de locatie een 8/10. Puntenaftrek voor het gebrek aan een restaurantje, iets wat we nog vaker zullen tegenkomen deze reis, vooral omdat we aan het einde van het seizoen reizen (eind september).

Uppsala zelf is een grote (studenten) stad en heel leuk en gezellig. Maar omdat ik hier zelf al een paar keer geweest was en we vooral voor natuur kwamen, zijn we de volgende ochtend doorgereden naar de volgende plek.

Stop 2 Gävle – 2 nachten

Nadat we de camper helemaal klaar voor vertrek hebben gemaakt (dat duurt even, zeker in het begin) en boodschappen hebben gedaan, rijden we naar de volgende plek: Rullsands Havsbad in Skutskär. Een prachtig plekje aan de Botnische kust. Het is onwijs rustig, omdat we laat in het seizoen reizen, en we staan met de camper vlakbij het strand tussen de bomen. Er zijn meerdere speelplaatsen voor kinderen, waaronder een schommel op het strand met zicht over zee. Onze peuter is heel blij! De camping is verder netjes en krijgt van ons een 7/10. Dit keer heeft de puntenaftrek te maken met de waterbesparende douches… Na een paar minuten (misschien wel één) gaat die uit en moet je hem zelf weer activeren.

We verblijven hier twee nachten, omdat we vanaf hier gemakkelijk naar Gävle kunnen rijden: de stad waar ik 10 jaar geleden heb gestudeerd. Hier gaan we dus een hele dag heen. Langs de campus, het mooie en super kindvriendelijke stadspark (Boulognerskogen) en het centrum. Als het tijd is voor het middagslaapje van de kinderen, parkeren we de camper op een parkeerplaats en maken hun bedden in orde om te slapen. Echt ideaal! In Zweden geldt overigens ‘het allemansrecht’. wat betekent dat je overal je camper mag plaatsen om te overnachten (als het maar niet zonder toestemming in iemand zijn tuin is).

Voor kinderen is het stadspark van Gävle heel leuk; veel speelmogelijkheden en prachtig aangelegd ook qua natuur. Alles is goed te doen met een buggy. Dit geldt overigens voor heel Zweden.

Stop 3: Falun – 1 nacht

We rijden door naar Falun, een stad in de provincie Dalarna in het midden van Zweden. Falun staat bekend om zijn kopermijn en de oorsprong van de rode verf die wordt gebruikt voor de traditionele Zweedse huisjes (Falu röd). Ik heb voor een touroperator gewerkt die reizen verkocht naar o.a. Scandinavië en ben hier al eens geweest op studiereis. We kiezen ervoor naar dezelfde camping te gaan, omdat deze prachtig gelegen ligt aan het Runn meer en het prima faciliteiten heeft. De camping heet Främby Udde en krijgt een 9/10. Lieve mensen, goede faciliteiten en prachtige ligging.

We komen daar aan het eind van de middag aan, installeren de camper en gaan lekker met de meiden naar het speeltuintje aan het meer. Ze genieten van de vrijheid en natuur hier.

Stop 4: Idre – 2 nachten

Het heeft flink geregend in de nacht en het houdt voorlopig niet op. Een dagje Falun zit er niet in en we willen niet de hele dag in de camper zitten. We besluiten een flink stuk te rijden, naar Idre, een stuk noordelijker en in de richting van Noorwegen. De rit duurt zo’n vier uur, met wat korte tussenstops, maar gelukkig slapen de meiden grotendeels . De route is prachtig! Het weer wordt gedurende de rit steeds mooier (zon en blauwe lucht) en onderweg kunnen we genieten van de beginnende Indian Summer. We rijden direct naar de camping: Idre Fjäll. Eigenlijk een soort ski resort (inclusief pistes), maar daardoor prachtig gelegen en met verrassend veel faciliteiten! Zo is er een Italiaans ‘restaurant’ die, gelukkig voor onze peuter, ook patatjes met Zweedse balletjes serveert, een speeltuin, kinderboerderij(tje) en een zwembad.

tip: plan de langere ritten tijdens de slaapjes: het slapen in de autostoeltjes werkte perfect bij ons en het scheelt tijd

Het is hier een stuk kouder, maar de locatie is echt prachtig! Spelen in de speeltuin met fantastisch uitzicht en na het eten genieten van de zonsondergang. Deze locatie krijgt van ons een 9/10 en besluiten 2 nachten te blijven.

Echt een tocht waard is iets verder de berg op: Nipfjället. Een bergtop waar je mooi kan wandelen en de kans hebt om rendieren tegen te komen. Helaas is dat laatste niet gebeurd in ons geval, maar het was heel mooi. Je merkt hier echt een verschil in natuur, het is hier wat ruiger, meer Noors.

Stop 5: Orsa – 2 nachten

Vervolgens rijden we, nadat we snel de gasfles hebben vervangen (die was in de nacht uitgevallen waardoor de verwarming het niet meer deed. KOUD!), terug naar Midden Zweden, dit keer naar Orsa. Ook een plek die ik eerder heb bezocht op studiereis. We bezoeken het Orsa Rovdjurspark, een dierenpark met voornamelijk roofdieren. Heel ruim opgezet, de dieren hebben hier goed de ruimte. We zien Kodiakberen, ijsberen, sneeuwluipaarden, tijgers, wolven en nog veel meer. De kinderen kijken hun ogen uit!

We verblijven vannacht op Orsa Camping, wederom prachtig gelegen aan een meer en met fijne faciliteiten. Het is hier wat drukker dan onze vorige campings, iets wat juist ook weer fijn is voor een keer! Er is hier zelfs een bowlingbaan met sportsbar, waar we wat eten. Super kindvriendelijk, net als bijna alles hier. Je vindt in Zweden overal speelplaatsjes (zelfs in overdekte winkelcentra), in ieder restaurant hebben ze kinderstoeltjes en magnetrons en de mensen zijn zo begripvol en lief. Deze locatie krijgt van ons een 10/10 en we blijven twee nachten.

Naast het roofdierenpark is een uitstapje naar Nusnäs ook heel leuk. Hier staan meerdere ‘fabrieken’ die de typische Dalahäst (Dalarna paardjes) met de hand maken. Je kan gewoon binnenlopen en de mensen aan het werk zien.

Stop 6: Västerås – 1 nacht

We rijden langs het Siljän meer (echt een prachtig gebied) door kleine typisch Zweedse dorpjes zoals Mora in de richting van Leksand. Onderweg maken we een stop bij Naturum Dalarna. Een aanrader! Dit is een natuurgebied met uitkijkpunten over het meer en met een kindvriendelijk museum. Zoey verveelt zich geen moment. Ze drukt op knopjes voor dierengeluiden, kijkt naar de opgezette dieren die in Zweden voorkomen, tekent, kijkt door telescopen. Echt de moeite waard! De uitkijkpunten zijn ook prachtig.

Na ons bezoek rijden we in zo’n drie uur naar Västerås. De rit is wederom prachtig en de zon schijnt aldoor. We overnachten op First Camp Västerås-Mälaren. De locatie is handig, niet supermooi, maar de faciliteiten zijn prima. Vooral het huis met de douches en toiletten etc. is echt luxe. Ook beschikt deze locatie over een restaurant.

Vanuit deze locatie bezoekt Tim met Zoey een waterpark, dat gebouwd is in een oude fabriek: het Kokpunkten Actionbad. Super modern, met allemaal zwembaden en soorten glijbanen. Ze vinden het prachtig en alles is zo goed geregeld. Zo krijgt iedereen een armbadje om waarop je bestellingen in de restaurants bijvoorbeeld op wordt gezet en betaal je bij het weg gaan je rekening. Al je waardevolle spullen kan je dus in je kluis laten: heel fijn! Het zwembad valt zo in de smaak dat we een jaar later, tijdens een andere rondreis, nog een keer teruggaan.

Stop 7: Stockholm – 1 nacht

De laatste stop is Stockholm, omdat we hier de camper moeten inleveren en terugvliegen. Opvallend genoeg viel het me tegen een camping te boeken in de omgeving van Stockholm. Er was gewoon niet veel keus. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een praktische plek, vlakbij de inleverlocatie van de camper. Op de camping verbleven voornamelijk arbeiders, die ’s avonds laat aankwamen bij de camping en ’s ochtends vroeg alweer vertrokken. Meer dan een overnachtingsplek, elektriciteit en een douche hoefden we ook niet te verwachten. Deze camping krijgt een 5/10 en enkel voor de ligging.

Eindlocatie: Stockholm

Onze vakantie eindigt weer in Stockholm en via Arlanda (de grootste luchthaven van Stockholm) vliegen we weer terug naar Schiphol. Wederom een perfecte vlucht! Feline slaapt de hele vlucht en Zoey is weer vol verwondering.

Conclusie: Is een camperreis in het najaar door Zweden een aanrader?

Over Zweden kan ik niet zoveel negatieve dingen zeggen. Ik vind het land prachtig, de mensen aardig, de taal is mooi, het klimaat is fijn (meer zonuren dan in Nederland, vergis je niet!), het is ruimtelijk en rustig: ik voel mij er thuis en ben daar gelukkig. Het voelde meteen relaxt toen we landden. Wat dubbel zo fijn is voor ons, is dat het land onwijs kindvriendelijk is! In ieder restaurant kinderstoelen, heel veel speelplaatsen voor kinderen en mensen vinden kinderen ook echt leuk en zijn super geduldig. Andersom merkte ik ook dat onze kinderen heel relaxt werden van dit land, van de natuur, dat ze zoveel konden ontdekken en van de rust.

Het was een groot avontuur, maar ik ben zo blij dat we het aangedurfd hebben! We hebben natuur en autoritten afgewisseld met leuke bezigheden voor de kinderen en ondanks alle leuke uitjes die we hebben gedaan, blijft het reizen met (en slapen in) de camper toch het meest spannende voor onze peuter. Vorig jaar zijn we weer gegaan (met een kleuter en een dreumes), maar dan een andere route, en Zoey begint er steeds weer over. Echt een succes dus. En ondanks de reizen die ikzelf al heb gemaakt (China, Australië, Amerika..), was dit mijn meest favoriete reis!